Działania realizowane w okresie: 16.09.2019 r. – 31.12.2019 r.
We współpracy z wolontariuszami przebywającymi w nepalskiej szkole w Bakrang-6 (FB Widok na Nepal), którą pomogliśmy wybudować w latach 2015 – 2017 (więcej o akcji „Budujemy szkołę w Nepalu” tutaj ) stworzyliśmy projekt z zakresu komunikacji międzynarodowej, który w interesujący i ciekawy sposób poszerza zakres zajęć szkolnych z edukacji globalnej.
„Co nas łączy?” to projekt o wielokulturowości. Jego zadaniem było pokazanie dzieciom i młodzieży świata jako miejsca ciekawego, różnorodnego i otwartego na wszystkie te sprawy, które niezależnie czy nas różnią czy łączą, zawsze są niezwykle intersujące.
W projekcie brały udział (łącznie w zajęciach wzięło udział 84 uczniów z Poznania i 30 z Bakrang – 6):
Wielokulturowo i różnorodnie
Uczniowie poznańskich szkół wzięli udział w czterech 90-minutowych blokach zajęć: (1) Co nas łączy? Wprowadzenie (2) Dlaczego się komunikujemy? (3) Jak się komunikujemy? (4) Co nas łączy? Wyzwanie.
Z poznańskimi i nepalskimi uczniami poruszaliśmy takie zagadnienia jak rola i znaczenie różnic kulturowych, formy i metody komunikowania się z osobami z innych krajów, migracje oraz ich skutki i konsekwencje, wykluczenia społeczne oraz zbieranie informacji ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń płynących z fake newsów. Osoby bezpośrednio zaangażowane w odbudowę szkoły opowiedziały o zwyczajach, kulturze i codziennym życiu dzieci w Nepalu.
Wywiana wiadomości
Kluczowym elementem projektu była praca nad stworzeniem wspólnego komunikatu pomiędzy klasami. Uczniowie musieli uzgodnić formę i treść przekazywanej wiadomości. Nad procesem powstania wiadomości czuwali edukatorzy i edukatorki.
Momentem, na który z ogromną niecierpliwością czekali wszyscy uczniowie i uczennice była chwila połączenia się na żywo. Wywołało to wielką ekscytację zarówno w Poznaniu jak i Bakrang – 6. zaangażowały.
Kuba Wrotek (wolontariusz w Nepalu) napisał: “Dzieci z Nepalu bardzo ucieszyła możliwość kontaktu z dziećmi z innej części świata. O Polsce trochę już wiedziały, znały juz paru dorosłych stamtąd ale rówieśnicy jak dotąd byli dla nich tajemnicą. Po jednej rozmowie chcieli więcej. Ogromną radość oraz zaangażowanie wywołało w nich tworzenie wiadomości i gdyby tylko mogli nagraliby cztery razy więcej materiału, tyle rzeczy chcieli pokazać i powiedzieć. Jak się okazało pokój, o którym się uczyliśmy, jest dla nepalskich uczniów stanem naturalnym i oczywistym, kulturowo i religijnie płynącym z nauk Buddy”.
Część działań realizowaliśmy w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej.
Projekt dofinansowany z budżetu Miasta Poznania.